Oppdatere telefoner fra SV1 til SV2, samt rulle de inn i MDM

Endret Thu, 15 Feb ved 8:48 AM

For å oppdatere kan kunde enten få intern IKT til å gjøre denne jobben, eller det kan avtales at leverandør kommer til kunden for å gjøre dette. Dette kan Sensio evt. sette opp et tilbud på. Ettersom jobben må gjøres på én og én telefon vil det nok være fornuftig å f.eks. vente til dagskiftet er over og så ta de telefonene på ettermiddagen. Så kan man ta de som har vært i bruk på natt dagen etter. Det er også fornuftig å starte med å ta én eller to telefoner og se at det fungerer. Sensio har testet her hos oss, men det er alltid fornuftig å ta en test hos dere også.


For å melde inn telefonene må også vår underleverandør av MDM (Friday Networks) involveres. For at dette skal bli mest mulig effektivt må dette gjøres i batcher og det må avtales med Friday Networks (og Sensio) når det skal gjøres. Skal det gjøres utenfor arbeidstid vil det kunne faktureres med mindre annet er avtalt.


Prosessen ser slik ut – «Kunde» her referer til deres IKT:


Steg 1: Kunden planlegger oppdatering

  1. Kunde lager sak i Freshdesk om når de ønsker å gjøre oppdateringen og til hvilken instans det gjelder - dette er for at Friday Networks skal være klare for å koble telefonene til riktig profil - se steg 5 og 6.

Steg 2: Kunden resetter og oppdaterer

  1. Kunde resetter telefon til fabrikkinnstillinger
  2. Kunde skrur på telefonen
  3. Kunde velger språk (norsk)
  4. Kunde tapper 11 ganger på skjermen for å åpne scanner
  5. Kunde skanner QR-kode mottatt fra Friday Networks og følger wizard. (Det er egen QR-kode pr. kunde. Denne melder telefonen inn i MDM på riktig kunde).
  6. Kunde kobler telefon til wifi eller mobilt nettverk
  7. Bruk "HIT-Mobil" SSID eller lignende. HIT har passord.
  8. Kunde følger wixard
    1. I hexnode app settes tillatt på alle valg bortsett fra disable battery optimalisation(ikke tilgjengelig på sony)
    2. Next og proceed
    3. Enable location service
    4. Set up hexnode assist
    5. Ferdig og avbryt ved forespørsel på åpning av hexnode assist
  9. Kunde melder til Friday Networks gjennom supportsaken i Freshdesk at mobiler er klare til å meldes inn i profil.
    NB: IMEI-nummer må oppgis.
  10. Friday Networls melder telefoner inn i riktig profil
  11. Kunde tar telefonen ut av kioskmodus. Klikk på et ledig sted på ulåst skjerm til passord-vindu dukker opp og oppgi passord (passord fås fra HIT)
  12. Kunde slår av batterioptimalisering for SmartVakt 2.0. Se vedlagte beskrivelse
  13. Kunde velger at SmartVakt alltid skal ligge øverst (på topp)
  14. Når telefon er oppdatert starter kunden SmartVakt 2.0 og sier ja til rettigheter fra telefonen
  15. Kunde setter opp innstillinger for sim-kort hvis nødvendig (APN)
  16. Kunde slår telefonen av og på

 

Steg 3: Telefonen er klar til bruk

  

Resetting til fabrikkinnstillinger:

For å sette dem tilbake til standard OS må de kobles en og en til en PC og så må man laste inn siste versjon av standard Android på dem. Det finnes verktøy for å gjøre det: https://developer.sony.com/open-source/aosp-on-xperia-open-devices/get-started/flash-tool Dette er det offisielle verktøyet fra Sony og kjører kun på Windows.  (Velg den nyeste av tilgjengelige firmware)

Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene
CAPTCHA-verifisering er obligatorisk.

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen